mei 2020
M D W D V Z Z
« Mrt    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

How is the HJ Today?

Met de winter voor de deur en de korte tijd die ’s avonds na het werk rest voordat het donker is, begint de voortgang te stagneren. Zet hem in de garage zou een optie zijn (geweest) ware het niet dat de garage aan ons huis geen echte garage is en de HJ wel een echte auto is. Dus sleutelen en hobbyen op de oprit, ‘s avond, mits op tijd tijd nog maximaal en uurtje en de weekenden, mits het droog is.

Na het natrekken van de cylinderkop en de andere aanpassingen durfden we het toch niet aan om de HJ60 als vakantie vervoersmiddel in te zetten. Net niet klaar genoeg, net niet voldoende vetrouwen. Toen ik echter na drie weken vakantie het contact omdraaide, liep de motor direct, in andere woorden, dat deel was goed gerepareerd. Hoe ver zijn we dan sinds 20 September? De laatste dagen van de vakantie hebben we goed benut met het uitvoeren van tijdrovende klussen.

Er waren nog wat van die hersenkrakers die ”even” opgelost moesten worden. Hoewel onder de motorkap van de HJ voldoende ruimte is om een klein leger te verstoppen, blijkt het monteren van een paar zware zekeringen voor de extra accu’s, een scheidingsrelais om de 4 accu’s te koppelen, schakelrelais voor verstralers en wat dikke stroomkabels nog een beste hersenkraker.

Gemonteerd op het bulkhead, het scheidingsrelais. In PVC buis liggen er 2 dikke kabels, 25 en 35 quadraat, van de dynamo naar de accu’s en naar het schedingsrelais.
Een priegeldraadje aan 1 van de accu’s om zo 12 volt te hebben voor het geheugen van de radio. Wie heeft dat verzonnen!
2 relais stuurdraden van de 24 volt accu naar het dashboard waar 2 schakelaars zijn ingebouwd door mij om 2 schakelrelais onder de motorkap mee aan te sturen.
3 dikkere stroomdraden in PVC leidingen om de verstralers van stroom te voorzien. Uiteraad via de 2 relais geschakeld.
2 schakelaars zijn er in het dashboard gebouwd om de relais aan te sturen die de verstralers aan en uit te schakelen.

Kortom, rotzooi op 1.5 vierkante meter onder de motorkap, maar o zo belangrijk. Licht en stroom, geborgd met in iedere leiding een zekering, alles gesealed met rubbertape en ty-ripes. Dubbel vast, dubbel gezekerd. In de aankomende maanden kunnen deze construties, electronische circuit en schakelschema’s zich gaan bewijzen als we met de HJ ” dagtochtjes” en woon-werkverkeer gaan rijden.

Wat we verder aan het aanpakken zijn, is de normale binnenverlichting. Als je instapt hoort er her en der wat te gaan branden, normaal gesproken dan. Verder wil Marja heel graag een opbergvak aan de deur hebben, maar de huidige panelen van stof zijn zeer ranzig, kapot, doorgewaterd en na bijna 30 jaar meer dan afgeschreven. Aan mijn kant hangt het deurpaneel er zelfs helemaal op half zeven bij. Kortom of nieuwe deurpanelen of zelf iets maken. Kapot kon het niet meer en daarom hebben we onder het leren deel van het deurpaneel het mes gezet en het onderste deel, ongeveer 60% van het paneel er met een scherp mes afgesneden. De doorgerotte bruine stof en het zachtboard van het paneel boden geen enkele weerstand en binnen 2 minuten was het rotte deel verwijderd.

Dit rotte deel wordt vervangen door 3.5 mm hardhouten multiplex panelen die we kunnen lakken of schilderen en waar we fantsoenlijke deurbakken aan kunnen monteren, die we overigens ook zelf maken.

Tot zover de stand van zaken sinds 20 September.

Comments are closed.