september 2021
M D W D V Z Z
« Mrt    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  

Nog een stukje vernuft toegelicht.

Zoals je hebt kunnen lezen is de motor in zijn geheel gereviseerd door LG Motorenrevisie. Er was echter nog een ander onderdeel stuk, de Viscose-koppeling. Deze koppeling zorgt ervoor dat de ventilator achter de radiator extra lucht gaat aanzuigen als de motor boven een bepaalde temperatuur komt.

De viscose koppeling blijkt een verfijnd stukje techniek te zijn. Er zit een Bi-metaal (metaal dat onder invloed van warmte van vorm verandert) in, siliconenvloeistof, kamers en roterende schijven. Globaal werkt het als volgt. Er zijn twee kamers die door middel van een Bi-metaal van elkaar gescheiden zijn. Bi-metaal buigt of strekt automatisch als het warm wordt. Als de motor koud is, zit er alleen siliconenvloeistof in de voorraadkamer. In de werkkamer waar de meedraaiende platen zitten, zit tussen de 2 platen alleen lucht, waardoor de platen maximaal slippen t.o.v. elkaar. Wordt het de viscose koppeling warm als gevolg van de hete lucht die de radiator afstraalt, dan zal ook het Bi-metaal in de viscose koppeling warm worden. Hierdoor trekt het Bi-metaal krom en wordt de voorraadkamer met daarin de siliconenvloeistof geopend en kan er vloeistof  in de werkkamer lopen. Er komt nu siliconenvloeistof tussen de twee draaiende platen die hierdoor als het ware aan elkaar plakken daardoor gaat de ventilator die aan de viscosekoppeling is geschroefd harder draaien en zal meer lucht door de radiator heen gaan aanzuigen. Hierdoor koelt de radiator harder en zal de watertemperatuur in de radiator en dus de motor dalen. Als gevolg hiervan zal ook de Viscose-koppeling kouder worden, en daarmee het Bi-metaal, dat weer recht wordt en daarmee de voorraadkamer zal afsluiten. In de Viscose-koppeling zitten schrapers die de siliconen-vloeistof continue terug  in de voorraadkamer duwen en omdat het Bi-metaal de voorraadkamer heeft afgesloten, loopt de werkkamer leeg en komt er weer lucht in plaats van vloeistof tussen de 2 platen. Daardoor wordt de weerstand tussen de 2 platen weer groter en zal gaat de ventilator langzamer draaien. En daarmee start een nieuwe cyclus van warm worden, koelen, warm worden, etc, etc

Kortom een belangrijk proces om de motor op de juiste temperatuur te houden. Absoluut niet te warm, maar ook zeker niet te koud. De Viscose-koppeling die op de motor zat was defect en vastgezet waardoor de ventilator altijd meedraait. Gevolg, te koude motor, onnodig veel herrie en het verlies van enkele PK’s vermogen. Daarbij wil je niet dat het vakwerk van LG Motorenrevisie teniet wordt gedaan door een slechte koeling. Tijdelijk heb ik een nog “goed” werkende tweedehands er in laten zetten. Dit tweedehandsje is echter ??? oud, en dus loop ik opnieuw risico dat ook deze koppeling het zal gaan begeven wegens zijn onbekende leeftijd. En dus op zoek naar een nieuwe.

En wat zocht ik dan: Hieronder een getekende dwarsdoorsnede!
Visco koppeling

Dat bleek nog niet zo eenvoudig voor een auto uit 1983. Via diverse websites kwam ik uiteindelijk terecht op de site van Turbo’s Hoet en daar konden zij mij aan een nieuwe Viscose-koppeling helpen. Met een nieuwe Viscose-koppeling en de nieuwe radiator is ook aan het koelingstuk van de motor nu optimaal aandacht besteed. Als extra bewaking komt er een 2de temperatuurmeter op het dashboard zodat er 2 indicatoren zijn om eventuele problemen vroegtijdig te signaleren.
Temperatuur meter

Tot zover deze toelichting van een leek.

Comments are closed.