Van maandag t/m de donderdag strak in pak, de bedrijfsauto gepoetst op het parkeerterrein en zoals het een modern bedrijf betaamd, de vrijdag is Casual Friday. Geen pak maar een polo. Helaas heb ik met pakken niet zoveel. Uiteraard verzorgd gekleed, maar “jasje – dasje” maakt me diep ongelukkig. Mijn motto is : Ik kom om te werken, doen waar ik goed in ben, niet om mooi te zijn, anders zou ik wel een Adonis Mannequinis zijn geworden. Doet overigens niets af aan de pakken, maar doe waar je je goed in voelt. Maar wat dan met de Casual Friday? Voor mij wordt de Casual Friday, HJ-Friday en dan mag de Opel een dagje rust.
En is het zo ver. Na een half jaar stil staan, en een motorrestaurtie mag de HJ mij voor het eerst op Casual Friday naar kantoor brengen. De eerste echte KM-’s 42 om exact te zijn. De motor blijft prima koel al ontdek in thuis wel dat er een litertje koelvloeistof verdwenen is. Er lijkt ergens een slangetje of zo te lekken want onder de motorkap zit het vol met spetters. Nog absoluut niet overtuigd van de bedrijfszekerheid besluiten we toch om eindelijk het in Januari gekochte Roofrack op te halen bij Daams 4×4 in Bergeijk. Check, Check dubbelcheck…hebben we de ANWB wegenwachtpas bij ons? dan kunnen we op weg.
40 LTR diesel in de tank en 300 KM grijs asfalt onder de 4 joekels van banden. Tussen de controles bij een tankstation door om het verlies van koelvloeistof in de gaten te houden, ronkt er onder de motorkap een 6cylinder als een naaimachientje. Het zware monotone geluid klint goed, voelt goed en..is dorstig. Kortom hij doet waar hij goed in is. Kilometers maken.
Firma Daams had hetRoofrack klaarstaan. We hadden het Roofrack al in januari gekocht, maar door alle problemen konden we het pas vandaag halen. Na wat kleine aanpassingen zat het Roofrack er eenuurtje later op. We zijn geweldig geholpen door Daams 4×4, alleen al het feit dat ze het Roofrack 8 maanden bewaard hebben, zegt iets. Vriendelijke mensen, goede adviezen. Hier komen we zeker terug voor de overige “Overlander” spullen die we nog nodig hebben.
Als het Roofrack erop zit Landcruisen we terug naar huis en ook deze terugrit draagt weer bij aan het vertrouwen. Even langs garage Vitess om de oorzaak van het gesputter te achterhalen want je hoort geen koelvloeistof te verliezen. Als de monteur met zijn ervaring even op wat slangen drukt, spuit opeens de koelvloeistof eruit. Een losse klem is de oorzaak. Aandraaien, koelvloeistof bijvullen en opgelost is het probleem.
Met de laatste strepen zonlicht over het IJsselmeer komt een enerverende dag tot zijn eind. De eerste echte kilometers van het oude beestje, maar ook de volgende stap in de voorbereiding voor de grote reis.
De HJ60 met het Roofrack en de eerste 300 Km in het nieuwe blok, mag je gerust “Vet” gaaf noemen na alle tegenslag van zowel mens als machine!
Laatste reacties